مراقبت های بعد از عمل ابدومینوپلاستی

  • 2023-03-02T11:00:00+03:30

عمل جراحی ابدومینوپلاستی امروزه در بیمارستان ها و کلنیک های مجهز و به روز و تحت بیهوشی انجام می شود. این نوع عمل بسته به نوع و ویژگی های آن می تواند تا پنج ساعت طول بکشد. با این صورت، ابدومینوپلاستی جزئی معمولا بین یک تا دو ساعت زمان می برد. بعد از این که عمل جراحی ابدومینوپلاستی انجام شد، بیمار ترخیص می شود و می تواند به خانه برد. ولی با این حال، برای بهبود کامل نیاز است به مراقبت هایی که بعد از عمل ابدومینوپلاستی باید انجام شود، دقت داشت و به آنها عمل نمود.

توصیه های بعد از انجام ابدومینوپلاستی
بعد از این که عمل جراحی ابدومینوپلاستی انجام شد، پزشک متخصص برای این که بهترین نتیجه به دست آید و بیمار در کمترین زمان ممکن بهبود پیدا کند، توصیه های را انجام می دهد که لازم است، بیمار به این توصیه ها به دقت توجه داشته باشد و به آنها عمل نماید.

در روزهای اولیه بعد از جراحی شکم متورم می شود و بیمار احساس کمی درد خواهد داشت. این عارضه طبیعی است و جای نگرانی ندارد. از این رو، برای کاهش تورم و درد و حمایت از شکم در چند هفته اول باید از گن های بعد از عمل جراحی استفاده کرد تا به این صورت تورم به حداقل رسید و پوست شکم به ماهیچه های زیر آن جوش بخورد.

بنابراین بعد از عمل پزشک گن را تجویز می دهند که لازم است بیمار هر زور به مدت چند هفته آن را بپوشد و تنها در زمان شستشو و به صورت موقت آن را در بیاورد.

ممکن است مستقیم ایستادن به دلیل ماهیتی که این عمل جراحی دارد، تا چند هفته بعد از عمل دشوار باشد. از این رو، ضروری است فرد از حرکت دادن ناحیه مورد عمل خودداری کند و حرکت آن را محدود نماید تا به این صورت در شکم ایجاد کشیدگی نشود.

تغذیه و رژیم غذایی بعد از عمل
یکی مهمترین و اصلی ترین نکاتی که باید بعد از عمل جراحی ابدومینوپلاستی مدنظر داشت، تغذیه مناسب است.

از این رو، توصیه می شود، بیمار بعد از جراحی آب زیادی را مصرف کند تا به این صورت سموم از بدن دفع شود و همچنین تورم موجود کاهش پیدا نماید. در کنار این باید رژیم غذایی خود را تا حد ممکن سالم نگه دارد و از غذاهای کم نمک استفاده نمایند. برای این که ورم معده کاهش پیدا کند، باید وعده های غذایی سبک میل نماید.

در صورت لزوم می توان غذاها را در سایزهای زیر خرد کرد و بعد آن را خورد تا به این صورت هضم آن آسان تر شود.

برای این که از یبوست پیشگیری شود، در حد امکان لازم است بعد از جراحی از میوه ها و سبزیجات تازه استفاده شود. چرا که برخی از داروهای ضد درد و مسکن احتمال دارد، فعالیت روده را کندتر نمایند.

استفاده از سیگار و یا الکل بعد از جراحی
یکی از سوالاتی که برای بسیاری از افراد بعد از جراحی ابدومینوپلاستی ایجاد می شود، این است که بعد از چه مدت زمانی می توانند سیگار بکشند و یا از نوشیدنی های الکلی استفاده کنند. در این باره باید گفت که حداقل به مدت سه ماه باید فرد سیگار کشیدن و یا نوشیدن الکل را ترک نماید. چرا که الکل و زیر می توانند بر روی روند بهبود تاثیر منفی بگذارد. همچنین بهتر است، فرد در چند روز بعد از جراحی استفاده از نوشابه های گازدار و یا مصرف کافئین را نیز قطع نماید. با این حال، استفاده از مواد لبنی می توانند در روزهای اولیه بعد از عمل معده را آزرده و ناراحت نماید. بنابراین در روزه های اولیه مصرف لبنیات را نیز به حداقل کاهش دهید.

آنچه مهم است و باید به آن دقت داشت، استراحت کافی در منزل می باشد. فرد باید در چند روز اول در خانه بماند و استراحت نماید و در صورت لزوم از مسکن استفاده کند.

در کنار مراقبت ها و مواردی که گفته شد، باید گفت که رعایت این نکات می تواند دوره نقاهت و بهبودی را به حداقل کاهش دهد. از جمله این نکات و مراقبت ها باید به تمیز نگه داشتن محل جراحی و خشک کردن آن، عوض کردن روزانه بانداژ، استفاده به موقع از آنتی بیوتیک های تجویز شده توسط پزشک، خودداری از بلند کردن اجسام سنگین و بلند کردن کودکان، عدم انجام ورزش های سنگین و غیره اشاره کرد.